Моторна олива для бензинових двигунів
Своєчасна заміна оливи — один з ключових факторів, які продовжить термін експлуатації мотора автомобіля і запобігатиме ламанню транспортного засобу. А також сприятиме чіткій роботі ДВС. Для різних систем передбачено певний тип мастильних матеріалів.
Чому краще купити моторну оливу для бензинових двигунів замість універсальної
Кожен тип двигуна зі своїми особливостями будови. Під час його роботи створюються різні умови. Наприклад, у дизельному вище температура. Тип оливи розробляється спеціально під ці умови. Основа мастильних речовин для дизельного та бензинових двигунів приблизно на половину або більше збігається, але решта складу відрізняється присутністю/відсутністю певних компонентів.
Універсальна олива — це щось на зразок золотої середини між моторним мастилом для бензину та дизеля. Воно більше підходить для використання в гібридній техніці та мастилі трансмісії (наприклад, у с/г агрегатах). Або для заливання у турбований двигун. У бензиновий краще залити спеціалізовану рідину. Вона найкраще запобігатиме окисленню матеріалу зсередини та накопиченню інших небажаних відкладень.
Що слід знати про мастило для бензинових двигунів
Всі марки олив для ДВЗ відносяться до однієї з категорій продукції:
- Мінеральна.
- Синтетична.
- Напівсинтетична.
Мінеральна є наслідком перероблювання нафтопродуктів. Головна перевага — ціна. Вона за своїми можливостями суттєво поступається синтетиці, яка виготовляється шляхом синтезу різних хімічних сполук. Напівсинтетика — щось середнє між двома попередніми типами. Мінеральна основа збагачена хімічними добавками. Такий симбіоз робить масло близьким за своїми властивостями до синтетики, але за меншу ціну.
Оскільки мінеральна олива менш ефективна, міняти її рекомендують частіше — приблизно через кожні 5-6 тисяч кілометрів. Синтетика витримує триваліший час експлуатації. Її можна міняти після 8-10 тисяч кілометрів пройденого шляху, оскільки більшої в'язкості, що містять більшість присадок, розрахована на більш екстремальні температури.
Температурний режим
Слід враховувати два аспекти — робоча температура мастильного матеріалу та зовнішні показники стану повітря. Бажано використовувати всесезонні марки оливи, адже незручно і витратно фінансово її міняти двічі на рік. Зазвичай, маркування може підказати граничну температуру використання матеріалу. Наприклад, позначка 5W30 вказує, що олива не втратить своєї ефективності в тридцятиградусний мороз.
Що ж до показників самої оливи, ідеальна робоча температура речовини повинна становити 80-90°C. Якщо буде менше, мастило може потрапляти у паливо через те, що недостатньо розширюватимуться робочі деталі поршнів циліндра. На них утворюватиметься сажа. Підвищена температура загрожує сильним тертям запчастин, оскільки мастило втратить свою структуру — стане занадто рідким, збільшиться його витрата.
В'язкість
Безпосередньо з температурним режимом пов'язана в'язкість. Цей параметр визначає те, наскільки олива буде рідкою у спеку. І те, наскільки легко вдасться завести переохолоджений двигун у мороз. Для визначення сезонності мастила виробники використовують у назві числа також латинські літери. Для зимових використовується латинська W (Winter). Тобто 5W40 — зимове мастило з гарною плинністю в мороз до 40°C.
Для позначення літніх марок використовується абревіатура SAE і поруч із нею зазвичай числа 20,40, 60 тощо. Всесезонні марки мають у назві й SAE, і W. Наприклад, SAE 5W-40. Зазвичай виробники автотехніки вказують в інструкції, масло якої в'язкості переважно використовувати, щоб масло-канали моторної системи піддавалися мінімальному зносу.
Присадки
Це важливі домішки для моторної оливи бензинового двигуна. Фактично, ті самі хімічні сполуки, які надають додаткові мастильні властивості рідини. Зазвичай їх використовують при заміні оливи в автомобілях зі значним пробігом. Але для нових транспортних засобів можна також використовувати. Масляні присадки дозволяють:
- Підвищити в'язкість оливи та не допустити її застигання в мороз.
- Захистити стінки каналів від корозії.
- Збільшити потужність двигуна, знизивши ймовірність перегріву.
- Збільшити октанове число палива та зменшити витрати пального.
Критерії вибору моторної оливи для бензинового двигуна
Від різноманітності маркувань на моторній оливі може піти голова обертом. Однак розібратися в буквально-числовому наборі не так складно. У нашій країні зазвичай використовують продукцію або американського стандарту API, або європейського ACEA. Ці абревіатури зазвичай стоять на початку маркування та вказують на регіон допуску. А такі символи позначають застосування. Щоб вибрати моторну оливу для бензинового двигуна, шукайте після API покажчик латинську S (для дизеля використовують С), наприклад, API SM. Європейський стандарт для позначення продукції під бензиновий двигун використовує одразу дві літери — А та В, плюс біля них можуть бути ще й цифри.
Але мало розібратися в номенклатурі, потрібно ще й правильно зіставити також інші фактори, пов'язані з автомобілем — щоб олива покращила роботу транспортного засобу, а не навпаки.
Клімат регіону
Якщо не мешкаєте в регіоні з екстремальною температурою середовища, краще використовувати всесезонне моторне мастило. Це оптимальний варіант для водіїв, які живуть у помірному кліматичному поясі. «Всесезонки» розраховані на досить широкий діапазон перепаду температури — від 20-40 градусів нижче нуля до сорокаградусної спеки. Якщо в регіоні більшу частину року переважає морозна погода або, навпаки, тропічна спека, тоді варто звернути погляд на спеціальну оливу відповідно до сезону. Для холодних регіонів варто брати оливу з низькою в'язкістю, для спекотних — з більшою.
Підбирайте оливу під свій тип водіння
Тільки недосвідчені водії можуть вважати, що при покупці автомобільної оливи не важлива манера керування транспортним засобом. Якщо пересуваєтеся на авто виключно містом, це передбачає часті поїздки на короткі дистанції, повільний рух у міських заторах, постійні незаплановані зупинки.
У такому разі найкраще мати в моторній системі рідину з високою в'язкістю. При багатокілометровій подорожі навантаження на мотор найкраще зможе знизити рідину, що має гарну плинність. Якщо любите швидкісну їзду, є продукція для спортивного режиму водіння. Така рідина витримує екстремальні температури усередині двигуна.
Стан двигуна
Для нового двигуна підібрати правильну оливу не складе труднощів. У сервісній книжці (додається при покупці нового автомобіля) вказані допуски від виробника. У новий двигун краще залити синтетичну оливу. ЇЇ використання суттєво продовжить термін експлуатації. Допустима також напівсинтетика — бюджетніший варіант, оскільки мінеральна сильно зношує мотор зсередини. Чим старіший двигун, тим більше в оливу додають присадки. Вони допомагають пом'якшити навантаження на каталізатор та двигун загалом.
При правильному підборі оливи для бензинових двигунів зможете довше підтримувати двигун у хорошому стані й продовжити термін експлуатації автомобіля. Якщо матеріали будуть підібрані неправильно, це може завдати непоправної шкоди мотору і призведе до швидкого зношування. Якщо не впевнені у своїх знаннях, краще звернутись до сервісного центру. Фахівці оцінять стан мотора та порадять найкращий варіант моторної оливи для машини.