Трансмісійні оливи: види, класифікація, особливості вибору
Ефективна робота всіх вузлів трансмісії безпосередньо залежить від якості оливи в КПП. Вона не тільки змащує рухомі частини, а й знижує тертя, знос деталей, відводить тепло, тим самим підвищуючи ККД.
Ще 40 років тому існувало тільки два типи рідин, сьогодні кількість видів трансмісійних олив перевищує кілька сотень. Можна підібрати під будь-які параметри та характеристики автомобіля.
Які бувають види мастил в коробку передач
Існує три основних типи олив у коробку передач: мінеральні, напівсинтетичні та синтетичні.
- Мінеральне мастило виробляється з очищеної нафти. Воно дешеве, але поступається за характеристиками синтетичним і напівсинтетичним аналогам. Мінеральні оливи густіють за низьких температур, тому взимку власник авто може зазнавати труднощів під час перемикання передач.
- Напівсинтетичне — суміш мінерального і синтетичного мастила. Поєднує в собі доступну ціну і поліпшені характеристики порівняно з мінеральним видом. Напівсинтетичні оливи більш текучі за низьких температур, а також відрізняються тривалим терміном служби.
- Синтетичне — виробляється з синтетичних компонентів. Це найдорожчий вид з найвищими характеристиками. У синтетичних олив широкий діапазон робочих температур і тривалий термін служби.
Класифікація трансмісійної оливи
Трансмісійні оливи класифікуються відповідно до стандартів Американського інституту нафти (API) і класу в'язкості, встановленому Американською асоціацією інженерів (SAE).
Класифікація за API
API визначає стандарти залежно від типу і застосування олив. Основні категорії:
- GL-1 — для застарілих механічних коробок передач (МКПП) з низькими навантаженнями;
- GL-2 — для МКПП із синхронізаторами;
- GL-3 — для МКПП з вищими навантаженнями;
- GL-4 і GL-4+ — для МКПП з гіпоїдними передачами;
- GL-5 — для високонавантажених гіпоїдних передач;
- GL-6 — для максимально навантажених гіпоїдних передач;
- MT-1 — олива вищого класу для МКПП.
Цифра після GL позначає рівень експлуатаційних властивостей оливи. Що вища цифра, то кращі властивості.
Клас в'язкості за SAE
Стандарт SAE розділяє трансмісійні оливи на класи, залежно від їхньої в'язкості за низьких і високих температур. Позначення включають числові коди, де перша частина вказує на в'язкість за низьких температур (W означає зиму), а друга — за високих. Що менше число, то більш текуче мастило за низьких температур.
Основні категорії SAE:
- Зимові: 70W, 75W, 80W, 85W.
- Літні: 80, 85, 90, 140, 250.
- Всесезонні: 75W-90, 80W-90, 85W-140.
За якими параметрами вибирати оливу в КПП
Перед тим, як купити оливу в коробку передач, важливо визначитися з основними параметрами вибору.
Категорія техніки
Перше, на що звертають увагу при виборі оливи, це категорія техніки:
- Легкові авто,
- вантажні,
- спецтехніка,
- сільгосптехніка.
У легкових авто враховується ведучий міст, тобто передньопривідні, задньопривідні або повнопривідні. У вантажних, спецтехніці та сільгосптехніці — підвищене навантаження на агрегат загалом.
Тип трансмісії
Ручна (механічна) КПП — підійдуть різні типи олив, як ATF (автоматичні трансмісійні), так і оливи для ручних трансмісій (MTF) або універсальні аналоги для обох типів.
Автоматична КПП — підходять тільки ATF, водночас різні коробки можуть вимагати різні класи оливи, відповідно до вимог виробника.
Об’єм
Залежно від потрібної кількості мастила, виробники пропонують місткості з рідиною різного об'єму: від 100 мілілітрів до 5 літрів. У нову машину є сенс купувати місткості великого об'єму, а якщо потрібно долити трохи до потрібного рівня, підійдуть варіанти до 1-2 літрів.
В'язкість
В'язкість оливи важлива для правильного змащення в різних кліматичних умовах. Цей параметр позначається класом SAE. Для північних регіонів підійдуть види з максимальним числовим індексом W.
Умови експлуатації
При використанні автомобіля з високими навантаженнями, буксирування або в екстремальних умовах (спекотний або холодний клімат), важливо, щоб мастило підходило за характеристиками.
Рекомендації щодо використання оливи для трансмісії
Рекомендації можуть трохи відрізнятися залежно від типу трансмісії (ручна або автоматична), конкретної марки оливи та рекомендацій виробника. Але, є низка універсальних порад, які підійдуть усім:
- Використовувати оливу, яка рекомендована виробником конкретного автомобіля. Шукати в керівництві з експлуатації.
- Не змішувати оливи. Коли потрібно додати або замінити його, важливо обирати ту ж саму оливу, яка була раніше використана в трансмісії.
- Стежити за рівнем, щоб уникнути проблем із мастилом.
- Дотримуватися інтервалів заміни — кожні 48-96 тисяч км, точні інтервали в різних марках авто можуть відрізнятися.
- Зберігати в сухому і прохолодному місці.
- Дотримуватися терміну придатності.
Правильний вибір і використання оливи для трансмісії забезпечує надійну роботу коробки передач, навіть в екстремальних умовах. У каталозі MOYO представлений великий вибір трансмісійних олив у широкому ціновому діапазоні для різних типів і марок авто.