Київ
Серце всієї України!
0 800 507 800
Вам передзвонити?
  • Блог
  • Акції
  • Магазини
  • Оплата і доставка
  • Що з моїм замовленням?
  • MOYO обмін
  • MOYO club
Рус Укр
Каталог товарів
Порівняння
Бажання
Кошик
Сума
Кошик

Авторизуйтесь, щоб отримувати персональні пропозиції.

Як вимірювати місткість акумулятора — 3 робочих методи

Дата публікації: 11.03.2024 09:48
Дата оновлення: 11.03.2024 09:49

Місткість — одна з ключових характеристик акумуляторної батареї автомобіля. Цей параметр, вимірюваний в ампер-годинах. Є одним з головних при виборі АКБ для конкретної моделі авто. Він визначає максимальну кількість електроенергії, яку може накопичити акумулятор за повний цикл зарядки, щоб згодом бути готовим віддати її під час пуску двигуна.

перевірка напруги АКБ автомобіля

Варто знати: Як вибрати каністру для бензину — 6 ознак якості

Як перевірити місткість акумулятора мультиметром

Більшість виробників акумуляторних батарей наносять на їхній корпус маркування, що позначає заявлену ними місткість. Однак ці дані здебільшого актуальні для нових АКБ. Ті акумулятори, які встигли багато попрацювати на машині, можуть з часом втратити здатність приймати й віддавати електрику.

Існує кілька способів перевірити залишкову місткість батареї:

  • Перевірка за допомогою мультиметра,
  • вимірювання за допомогою контрольованої розрядки,
  • використання спеціалізованих тестерів акумуляторів.

Перший спосіб хороший тим, що для нього не потрібно додаткового обладнання, за винятком мультиметра, який часто вже є в домашньому господарстві. Інакше цей прилад називають тестером, бо він справді призначений для тестування електричних мереж низької та високої напруги за кількома показниками. Шляхом перемикання мультиметра (за допомогою поворотного перемикача в центральній частині) прилад можна переводити в режими:

  1. Вольтметра (вимірювача напруги);
  2. амперметра (вимірювача сили струму);
  3. омметра (вимірювача опору).

Метод вимірювання місткості акумулятора полягає в перевірці його здатності тримати заряд після підключення споживача. Крім самого мультиметра, знадобиться електричний прилад з характеристиками потужності приблизно в половину від заявленого номіналу АКБ. Наприклад, щоб заміряти місткість, середньої для легкового автомобіля, батареї 70 А/год, ідеально підійде електрична лампочка 35W (наприклад, від фар головного світла).

Вимірювання проводяться в кілька кроків:

Дії
Пояснення

Знімати АКБ з автомобіля необов'язково.

Потрібно зняти з неї клему, хоча б одну, мінусову

Це дасть змогу повністю відключити всі споживачі в бортовій мережі, включно з тими, що під'єднані постійно
Перевести мультиметр у положення «постійна низька напруга» Зазвичай це DC 20V
Дотримуючись полярності (червоний щуп — до плюса, чорний — до мінуса), під'єднатися приладом до клем акумулятора Потрібно виміряти напругу перед початком експерименту
Якщо напруга менш як 12,5 В Акумулятор необхідно попередньо зарядити зарядним пристроєм
Увімкнути споживач (лампочку) і залишити в робочому стані близько 2-3 хвилин Використання звичайної (не світлодіодної) лампи добре тим, що для її підключення не потрібно дотримуватися полярності
Після закінчення часу відключити споживач Знову виміряти напругу на клемах акумулятора

Метод дає змогу визначити не саму місткість, а залишковий відсоток від початкової, тобто ступінь зносу АКБ. Однак маючи дані маркування батареї, її можна обчислити. Визначається параметр так:

  • Понад 12,4 В — 90-100%;
  • між 12 і 12,4 В — 50-90%;
  • між 11 і 12 В — 20-50%;
  • менше ніж 11 В — до 20%.

вимірювання місткості за допомогою мультиметра

Після тесту батарею необхідно повністю зарядити або, якщо буде виявлено її повну непридатність, замінити на нову.

На замітку: Як заощадити на бензині: 5 робочих порад

Як вимірювати місткість акумулятора за допомогою контрольованої розрядки

Перевірка батареї методом контрольного розряду — один із найточніших способів аналізу її стану. Його серйозний мінус — значні витрати часу на зарядку (можна коректно перевірити тільки повністю заряджену АКБ) і розрядку джерела струму. Коли батарея використовується вже давно, можуть виникнути проблеми з пошуком технічної документації, яка також необхідна для розрахунку залишкової місткості. В іншому спосіб вельми інформативний і фінансово майже не витратний.

Попри те, що таким методом якраз перевіряють місткість акумулятора електротехнічні організації, в домашніх умовах ним теж користуються.  Так само як і в попередньому випадку, знадобиться мультиметр, лампочки, але вже не одна, а кілька. Необхідно зібрати з них споживач за потужністю, щоб струм розрядки батареї відповідав зазначеному в технічному паспорті на акумулятор. Знадобиться цей документ, а також прилад, що вимірює час — годинник або секундомір.

Цікава стаття: Які бувають автомобільні відеореєстратори + 7 критеріїв вибору

Мультиметр вмикається в режим амперметра низької сили струму (10 А) і — в ланцюг. Завдання: зафіксувати час падіння заряду акумулятора за силою струму до значення менш як 50%. Ці дані порівнюють з тими, які вказані в документації на АКБ. Незначні розбіжності говоритимуть, що акумулятор ще має ресурс і придатний до експлуатації. Сильна відмінність від заводських параметрів свідчить, що батарею потрібно замінити.

У разі придатності джерело струму перед використанням потрібно знову повністю зарядити зовнішнім зарядним пристроєм.

Пізнавальна стаття: Як вибрати компресор для авто: 6 головних параметрів

Чим ще можна виміряти місткість акумулятора —  спеціалізовані тестери

Якщо вищевказані способи вимірювання місткості з якоїсь причини не підходять, можна звернути увагу на прилади, спеціально розроблені для тестування акумуляторних батарей. Їх поділяють на дві групи:

  1. Навантажувальні вилки.
  2. Тестери АКБ.

Перший тип являє собою аналоговий прилад, що складається з навантажувальної спіралі (зазвичай їх кілька, для роботи з різними типами батарей). А також вольтметра (частіше стрілкового) і двох контактів. Один з них виконаний у вигляді дроту із затискачем типу «крокодил», а другий — у вигляді металевого загостреного штиря трикутної форми.

Під час роботи вилка комутує великі струми, від 50 до 200 ампер, потужність їх розсіюється на вимірювальних спіралях. Це призводить до сильного нагрівання приладу, через що час тестування не повинен перевищувати 5 секунд. За показаннями вольтметра вилки наприкінці тесту можна дізнатися стан батареї. На повністю зарядженій АКБ вони мають бути не меншими за 10,2 В. Значення менш як 7,8 В свідчить про повний розряд батареї.

Хоча сам процес вимірювання відбувається миттєво, для отримання коректних даних таки потрібен час. Акумулятор перед перевіркою має перебувати в стані електричного спокою не менше 6-7, а в ідеалі — 24 години.

цифровий тестер акумуляторної батареї

Цифрові тестери автомобільних акумуляторних батарей візуально нагадують діагностичні сканери популярного стандарту OBD-II, а іноді навіть поєднують його функції. Крім того, часто у цих приладів передбачені додаткові можливості:

  • Діагностика свічки й котушок запалювання,
  • перевірка напівпровідників,
  • бустер для екстреного пуску двигуна,
  • повербанк.

Тестер здатний перевірити напругу, силу струму, рівень працездатності батареї, час, що минув з моменту останньої її зарядки. Він виводить всю цю інформацію на екран. Підключається прилад за допомогою двох затискачів «крокодил» червоного та чорного кольору відповідної полярності. Всупереч професійної точності їхнім даним здебільшого це досить прості у використанні прилади, доступні будь-якому водієві.

Мінус спеціалізованих тестерів — у їхній високій ціні. Навіть дуже стара навантажувальна вилка коштує приблизно стільки, як бюджетний мультиметр. А ціна найдешевшого тестера АКБ приблизно дорівнює вартості нової акумуляторної батареї середньої місткості. Використовувати такі прилади рентабельно тільки в умовах автосервісу. Для пересічного автолюбителя, який змінює акумулятор, в середньому, раз на 4 роки, це явно занадто дорого.

Ми розглянули кілька найпопулярніших способів вимірювання місткості автомобільного акумулятора. Всі вони зі своїми плюсами й мінусами. Найменш витратними виглядають методи, при яких використовується мультиметр. Найбільш інформативними та швидкими — вимірювання за допомогою професійних цифрових тестерів. Вибір за покупцем. Але головне — стежити за станом АКБ, не допускаючи глибокого розряду і запобігаючи таким чином проблемам з пуском двигуна автомобіля.

Читайте: Як правильно заряджати акумулятор автомобіля — 8 послідовних кроків

Коментарі
Залиште коментар
Останні новини