Велосипед – мабуть, найкращий засіб, який винайшов людство для їзди з використанням тільки своєї м`язової сили. Він знадобиться і для переміщення рівними міськими дорогами, і для подолання глухого бездоріжжя далеко від населених місць. А ще це чудовий засіб самореалізації. Кожен знайде в ньому щось до вподоби: можливість обігнати вітер, спосіб перевірити власні сили та вміння, шанс показати майстерність володіння двоколісним транспортом.
Із чого складається велосипед?
Велосипед складається з великої кількості деталей:
- рама
- сідло
- веделка
- кермо
- колеса
- педалі
- ланцюгова передача
- гальма передні/задні
- система зірок для перемикання швидкостей (планетарний механізм)
- крила
- багажник
Це не просто безліч з`єднаних разом запчастин, а цільна конструкція, в якій функція кожного елемента глибоко продумана та реалізована оптимальним чином. На те, щоб розробити моделі сучасно зразка, які поєднували б зручність, надійність і чудові ходові якості, пішло більше століття.
Його величність велосипед: історія винаходу
Найперший самокат, який претендує на звання велосипеда, був розроблений бароном Дрезом у далекому 1817 році. Сам винахідник називав його "машина для ходьби": у пристрої не було повноцінного механізму для обертання коліс. Зате вже було кермо, пара однакових коліс і рама, що з`єднує всю конструкцію, виготовлена зі звичайного дерева. На рамі там було місце для сидіння, дещо нагадує сучасне сідло. Роком пізніше Дрез запатентував розробку, яка стала відома під назвою "дрезина". Сучасну назву велосипеди отримали лише після того, як до моделі Дреза додали сідло, кріплення якого дозволяло налаштувати висоту посадки.
Купити велосипед тоді означало не вибрати потрібну модель, а продемонструвати готовність миритися з недоліками наявних. Особливо це стосувалося м`якості ходу. 1845 року з`явився патент на надувну шину, проте через недосконалість запропонованої конструкції в масове виробництво ідея не пішла. Велосипед, як і раніше, любовно іменувався «костотрясом»: жорстка конструкція передавала всі поштовхи їздцю, змушуючи дуже ретельно вибирати дорогу.
Як з`явилися сучасні моделі
Протягом перших десятиліть моделі еволюціонували незначно. Однак потім прогрес значно прискорився:
- 1862: Лалман прибудував на переднє колесо педалі;
- 1864: Мішо налагодив випуск моделі Лалмана, заодно зробивши раму з металу;
- 1867: Каупер розробив конструкцію металевого колеса зі спицями;
- 1870 рік: поширення схеми пенні-фартинг з великим переднім колесом та сидінням над ним;
- 1878: Лоусон розробив ланцюгову передачу; цього ж року з`явився перший складний транспорт на двох колесах, розмір рами велосипеда відповідним чином скоригований;
- 1885: Старлі спроєктував і запустив у масове виробництво Rover – першу модель сучасного зразка з рівними за розміром колесами, передачею обертання на заднє колесо та сидінням між колесами;
- 1888: каучукові шини позбавили трясіння і зробили їзду задоволенням;
- 1898: механізм вільного ходу позбавляє необхідності постійно крутити педалі, а педальні гальма забезпечують зручне гальмування;
- 1890-і: на зміну сталі прийшов алюміній, з якого виготовляється рама, оголошення виду «куплю велосипед» перестає дивувати;
- 1903: планетарний механізм забезпечив перемикання швидкостей;
- 1950: сучасний механізм зміни швидкості, максимальний контроль над темпом руху;
- 1974-1975 роки: використання титану та вуглепластику для виробництва;
- 1983: велокомп`ютер дає докладну інформацію про процес їзди.
Аутсайдер, який побив чемпіонів
1895 року з`явився перший лігерад – модель, на якій треба було лежати. За рахунок цього у нього з`явився ряд явних плюсів:
- знижений ризик травм голови;
- обтічна форма дозволяє розвивати більшу швидкість;
- зменшується навантаження на спину, загалом корисніше для здоров`я.
Продаж велосипедів цього типу спочатку йшов насилу, оскільки у рами такої конструкції виявились і мінуси:
- незвичне становище велосипедиста;
- утруднений підйом у гору (не можна стати на педалі);
- повільний поворот через великі розміри.
Ціна велосипеда теж не завжди радувала, оскільки потрібно налагодити виробництво нестандартних деталей для транспорту. Однак у 1933 році трапилася неймовірна подія, що призвела до зростання популярності лігерадів. Визнаний аутсайдер чемпіонату Ф. Форо прийняв пропозицію Ш. Моше використовувати розроблений роком раніше лігерад у офіційних заїздах.
Результат перевершив усі очікування: цілий рік Форо був непереможним на трасах. Принагідно він встановив світовий рекорд, перевершивши найкращі на той час показники класичних моделей. І все це з меншими зусиллями! Не дивно, Що Світова спілка велосипедистів вирішила більше не пускати лігеради на одні траси зі стандартними моделями.
Види велосипедів
Велосипеди стали настільки популярними, що проникли практично у всі сфери життя – навіть у космосі вони є, хай і у вигляді тренажера. Сьогодні виробники випускають не лише класичний варіант, а й безліч спеціалізованих моделей. Весь асортимент ділиться на кілька категорій зі своїми особливостями:
- дорожній велосипед
- шосейний велосипед
- велосипед для тріалу
- велосипед для кросу (BMX)
- трековий велосипед
- туристичний велосипед
- кур`єрський велосипед
- лігерад (для їзди лежачи)
- тандем (для двох осіб)
- гірський велосипед (MTB)
Найчастіше трапляються звичайні дорожні моделі. Вони ідеально підходять для їзди міськими дорогами та тротуарами, забезпечуючи комфортне та швидке переміщення. Такий велосипед є досить універсальним, оскільки може використовуватися всіма членами сім`ї.
Триальні велосипеди також користуються любов`ю покупців. При належній підготовці на них можна буквально творити чудеса, радуючи друзів та випадкових глядачів філігранним водінням та фантастичними стрибками.
На що звернути увагу при покупці велосипеда
Інтернет магазин велосипедів – чудове місце для покупки двоколісного друга, адже він дозволяє грамотно підійти до процесу вибору. Щоб транспорт завжди радував, скористайтеся наступними порадами:
- Визначтеся з категорією, виходячи з запланованого використання. У гори потрібно брати гірський, а для трюків – тріальний велосипед. Для універсального використання підійдуть кросові моделі.
- Рама має відповідати навантаженням. Для тріалу потрібні міцні конструкції, тоді як для прогулянок містом краще взяти легший варіант.
- Перевірте висоту велосипеда. У проміжок між верхньою трубою рами і промежиною повинна входити рука – це забезпечить безпеку при зістрибуванні.
- Підберіть відповідний обід. Подвійні обов`язкові при високих навантаженнях (походи, виконання трюків), одиночні обода підійдуть лише для рівних доріг.
- Дискові гальма більш надійні та довговічні в порівнянні з ободними варіантами, але при помірно активному використанні велосипеда можуть не виправдати вищу ціну.
- Для спортивних тренувань краще підходять вузькі сідла, які не перешкоджають роботі м`язів сідниць. В інших випадках широкі сідла забезпечують більший комфорт.
Дотримуйтесь цих нехитрих правил, щоб вибрати найкращі велосипеди в Україні.