У більшості авто рідинна система охолодження. Як робочу рідину в ній використовують антифриз. На відміну від води, він не замерзає за мінусової температури. Не вступає у взаємодію з металевими деталями радіатора і мотора, перешкоджаючи корозії. Однак із часом ця рідина накопичує домішки й втрачає свої властивості, потребуючи заміни з обов'язковим промиванням системи.
Читайте: Як вибрати компресор для авто: 6 головних параметрів
Чим допускається промивати радіатор і патрубки системи охолодження
Відомо кілька способів різного ступеня ефективності, за допомогою яких зазвичай промивають ОР у разі перегріву, а також при виникненні інших проблем в експлуатації або при заміні антифризу. Це народні та рекомендовані виробниками автомобілів методи.
Як їх застосовують — у таблиці:
Забруднення
|
Засіб та особливості його застосування |
Емульсія Утворюється при порушенні герметичності масляних каналів (пробій прокладки ГБЦ, теплообмінника тощо) |
Дизельне пальне з подальшим застосуванням інших мийних засобів. Бажано за можливості видалити термостат. Промивання бензином також очищає від оливи, але набагато небезпечніше через займання |
Оксиди металу, іржа та накип Утворюються при використанні води замість антифризу |
Побутові препарати — лимонна кислота, оцтова, ортофосфорна (зокрема ті, що містяться в лимонадах), харчова сода |
Невелика кількість бруду | Дистильована вода, засоби для миття посуду, пральний порошок |
Усі види забруднень | Мийні засоби та присадки, склад яких розроблено саме для очищення систем охолодження та радіаторів автомобілів |
Засоби, спеціально розроблені для чищення системи охолодження
Автомобільна хімія, яка створена з конкретною метою і сферою застосування в автомобільних охолоджувальних системах, є найкращим варіантом. Застосування такого роду препаратів передбачає гарантований результат: якісне очищення радіатора, всіх патрубків, шлангів і каналів від будь-яких видів відкладень, а також безпеку використання.
Особливо це стосується продукції провідних компаній галузі: Wynn's, Abro, Turtle Wax і схожих. У комплекті з цими засобами йде докладна інструкція, що роз'яснює їх використання. Дотримуючись її під час промивання, водій може бути впевнений, що не зашкодить двигуну свого автомобіля.
Під час заміни ОР на СТО, якщо вона не сильно забруднена, систему можуть почистити дистильованою водою, іноді додаючи в неї певну кількість (20-30%) свіжого антифризу. Використання простої води забороняється. Вона — часта причина корозії.
Варто знати: Як вибрати каністру для бензину — 6 ознак якості
Як ще можна промити систему охолодження двигуна — народні методи
Недосконалість і дефіцит автохімії в минулому призвели до появи безлічі «гаражних» методів промивання, якими деякі власники автомобілів користуються досі. Деякі з них доволі ефективні, а інколи навіть унікальні. Наприклад, виробники спеціальних засобів не завжди дають рішення, як промити систему охолодження автомобіля після потрапляння до неї моторної оливи та утворення емульсії. Після використання «солярки» як промивки, бажано промити систему ще раз — уже з використанням спеціальної присадки.
Проте більшість «дідівських» способів промивання має відчутні мінуси:
- Малоефективність. Побутові засоби, на кшталт лимонної або борної кислоти, харчової соди або гелів для миття посуду, борються тільки з частиною відкладень і часто безсилі перед сильними забрудненнями.
- Витратність. Хоча народні способи прагнуть економії, метод промивання газованою водою на перевірку може виявитися дорожчим, ніж спецзасобами з автомагазину. Річ у тім, що позитивний ефект дають тільки дорогі продукти виробництва провідних виробників. У них використовуються натуральні кислоти. Мийні якості недорогих «буратін» і «колокольчиків», які не містять нічого окрім води та симуляторів смаку, гірші за воду з водопроводу.
- Небезпека. Нетрадиційні речовини для промивання агресивні щодо компонентів системи охолодження. Каустичною содою можна промивати тільки мідні радіатори й патрубки, а відбілювач може нашкодити алюмінієвим деталям.
Можна використовувати ці методи хіба що в разі, коли система машини сильно забруднена, а інші засоби промивання недоступні. В іншому разі краще обійтися без сумнівних лазівок.
У скарбничку знань: Як вимірювати місткість акумулятора — 3 робочих методи
Як промити систему охолодження автомобіля: покрокова інструкція
Опишемо процедуру із застосуванням спеціального засобу для промивання. Зверніть увагу: в багатьох випадках засіб для промивання змішується з дистильованою водою. Розчин заливається замість злитого антифризу. Інструкцію дано саме для такого методу:
Крок 1
|
Розвести рідину для промивання в такій кількості води, яка відповідає заливальній місткості системи охолодження (див. Посібник з експлуатації авто) |
Крок 2 | Злити старий антифриз у підготовлену тару відповідної місткості, дотримуючись запобіжних заходів: дати двигуну охолонути до 50-60°C, не вдихати пари ОР |
Крок 3 |
|
Крок 4 | Залити приготовлений розчин-очищувач |
Крок 5 |
|
Крок 6 | Злити відпрацьовану суміш, повторивши кроки 2-3 |
Крок 7 | За необхідності ще раз промити систему, повторивши кроки 2-6 |
Крок 8 |
|
На замітку: Як заощадити на бензині: 5 робочих порад
Чищення системи охолодження: поради та рекомендації
Перш ніж промити радіатор автомобіля, пам'ятайте: не завжди перегрів двигуна пов'язаний з якістю охолоджувальної рідини. Частіше температура зростає, якщо:
- Несправна помпа (водяний насос).
- Вийшов з ладу термостат (не відкривається на велике коло).
- Кришка радіатора або розширювального бачка не тримає тиску.
- У систему охолодження потрапляють гарячі вихлопні гази.
Тому перед заміною антифризу необхідно виключити вищезазначені несправності, а також перевірити саму рідину на чистоту та щільність, використовуючи ареометр.
Старий антифриз перед початком промивання, і вже тим паче рідину, що утворилася після процедури, необхідно злити повністю, залишивши якомога менше забруднень всередині. Штатний краник внизу радіатора або зняття з нього нижнього патрубка не завжди дають можливість зробити це повністю, оскільки далеко не на всіх авто є нижньою точкою в системі.
Вивчіть інструкцію до автомобіля. Часто зливні отвори або навіть додаткові краники знаходяться на блоці циліндрів. Практично завжди повністю осушити систему охолодження можна, знявши або відкрутивши помпу (водяний насос). Заміряйте кількість злитої рідини та орієнтуйтеся на дані керівництва з експлуатації — таким чином можна дізнатися, чи вона злита до кінця.
Роботи з гарячою рідиною потрібно проводити або в непромокальних рукавицях, або, якщо їх немає, голими руками. Використання тканинних рукавичок загрожує опіками через їх намокання. Не відкривайте кришку радіатора або розширювального бачка відразу після вимкнення ДВЗ. Дочекайтеся поки він охолоне.
Замінити охолоджувальну рідину нескладно. Головне, суворо дотримуватися правил техніки безпеки. Утилізувати використані антифриз і очищувальний розчин, пам'ятаючи про екологію. Заливати правильну ОР і завжди стежити за її рівнем і станом.
Пізнавальна стаття: Де можна і де не можна користуватися відеореєстратором + 2 головні причини заборони