Щоб грамотно відповісти на це питання, доцільно розібратися, що є гірським байком, для чого він служить і які вимоги до нього пред'являються. Попри дуже конкретизовану назву, гірські вели призначені не тільки для сходжень.
У реальному втіленні, стандартний гірський велосипед – це потужний байк підвищеної надійності з посиленою рамою. Від звичайного міського велосипеда такі моделі традиційно відрізняються низькою рамою, агресивними покришками та ширшим діапазоном передач.
Які бувають гірські велосипеди
Гірські велосипеди поділяються на три підвиди, що відрізняються своїм призначенням і, як наслідок, конструктивними особливостями. Це:
- хардтейли;
- двопідвіси;
- ригіди.
Хардтейли, які мають тільки переднім амортизатором і жорсткою рамою із полегшених алюмінієвих сплавів або вуглецевого волокна, найбільш доречні для подолання перешкод (їзди по вибоїнах), дерт-джампінгу, а також змагань з кантрі- або байк-кросу, стриту та слалому.
Завдяки наявності двох амортизаторів (на обох колесах), двопідвіси особливо комфортні, швидкі та добре контрольовані навіть на непрохідних стежках. Це ідеальний варіант для швидкісної їзди бездоріжжям, фрірайдом і даунхілом.
Що стосується ригідів, то подібні моделі позбавлені обох амортизаторів, що забезпечує їм виграш у вазі (завдяки полегшеній вилці), але значно знижує швидкість на складних трасах і робить їзду менш комфортною.
Вибираємо колеса
На сьогодні найпоширенішими є гірські моделі з колесами 24, 26 та 29 дюймів. Ще донедавна стандартом вважалися МТБ з колесами 26 дюймів, але зараз моделі 29" складають їм жорстку конкуренцію. Бувши більш важкими та повільними при початковому розгоні, вони забезпечують:
- більший імпульс від одного обороту педалей;
- посилення зчеплення;
- збільшення «кута атаки» при подоланні перешкод.
Колеса 24 дюйми зазвичай встановлюються в підліткові байки.
Гальма: дискові чи ободні?
Мабуть, всі велосипеди, крім деяких гірських, вже обзавелися більш новими дисковими гальмами (механічними, що регулюються в міру зносу в ручному режимі, або гідравлічними). Вони розміщуються на спеціальному прикріпленому до колеса диску і залучають тим, що:
- забезпечують ефективне гальмування навіть на вологій та слизькій поверхні;
- не потребують заміни колеса (змінюється лише зношений ротор);
- вимагають менше гальмівних зусиль.
Тим не менш, у таких моделях досить складно перевірити ступінь зношеності гальмівної колодки, а крім того, гідравліка досить дорога в обслуговуванні.
Своєю чергою, гальмівна система, пов'язана з ободом коліс (V-brake), є хоч і менш ефективною, але більш економічною. Тут досить просто контролювати зношеність гальмівної колодки та виконувати її заміну. При цьому подібні гальма з часом зношують обод, внаслідок чого може знадобитися заміна колеса.
Критерії вибору рами
Як вибрати гірський велосипед із правильною рамою? Дуже просто! Для визначення розміру рами достатньо використовувати такі рекомендації:
- сидячи на велосипеді, ви повинні почувати себе спокійно та комфортно (тіло не повинно бути надто натягнутим або надмірно стиснутим);
- коли ви сидите, ваша нога, що стоїть на педалі, має бути трохи зігнута в коліні;
- кермо може бути нижче за сідло максимум на два сантиметри.
Сильний нахил верхньої труби підійде високому велосипедисту з коротшими ногами, тому саме так виглядає більшість чоловічих моделей. Для жінки зручніше буде укорочена і занижена рама, що забезпечує вищу позицію на сідлі.