Київ
Серце всієї України!
0 800 507 800
Вам передзвонити?
  • Блог
  • Акції
  • Магазини
  • Оплата і доставка
  • Що з моїм замовленням?
  • MOYO обмін
  • MOYO club
Рус Укр
Каталог товарів
Порівняння
Бажання
Кошик
Сума
Кошик

Авторизуйтесь, щоб отримувати персональні пропозиції.

Як перевірити датчик ABS — 2 дієвих методи

Дата публікації: 16.09.2024 15:56
Дата оновлення: 16.09.2024 16:31

АБС — одна з «непомітних» систем автомобіля, які вмикаються саме в той момент, коли це необхідно. Антиблокувальна система суттєво підвищує рівень активної безпеки авто та полегшує роботу водія в екстрених ситуаціях. Її працездатність залежить від справності датчиків ABS, що передають дані про швидкість обертання коліс.

Що таке датчик системи ABS

Спочатку про те, що таке АБС. Антиблокувальна система автомобіля призначена для запобігання блокуванню коліс під час гальмування. Коли водій сильно натискає на педаль гальма, колеса перестають обертатися, а машина продовжує рухатися за інерцією. Гума йде юзом: ковзає поверхнею протектора.

Всупереч думці, що склалася, АБС не завжди сприяє зниженню гальмівного шляху. На деяких дорожніх покриттях (гравій, пісок, і навіть лід за умови використання шипованої гуми) заблоковане колесо зупиниться швидше. Головний мінус юза — втрата керованості. Заблоковані колеса не змінюють траєкторії, навіть якщо повернути кермо, оскільки пляма контакту не змінюється.

Ще одна важлива функція АБС — прямолінійне і рівномірне гальмування в разі, коли колеса перебувають на ділянках з різним покриттям (ліві на льоду, а праві на гравії). Завдяки антиблокувальній системі тут можна уникнути неконтрольованого заносу та інших, важчих наслідків. Ось чому справність системи важлива для безпеки.

В екстрених випадках робоча система проявляє себе легким тріском і несильними стусанами по педалі гальма. Це означає, що гальмівною системою керує вже не нога, а електронний блок. Він аналізує тиск у гальмівній магістралі, а перетворювачі зчитують швидкість обертання колеса. У результаті воно гальмує не щосили, а з оптимальним уповільненням. У сучасних системах ABS такі розрахунки проводяться понад 10 разів на секунду.

Антиблокувальна система інтегрована в штатні гальма авто і складається з таких компонентів:

  1. Електронний блок управління.
  2. Насос ABS.
  3. Гідроакумулятор.
  4. Модулятор із клапанами.
  5. Вимірювачі АБС (вони ж швидкості обертання колеса). Існує два види цих приладів: пасивний (індуктивний) і активний датчик (магніторезистивний).

як перевірити блок абс

Що таке датчик АБС першого типу? Це котушка з феромагнітним осердям, який зчитує обороти зубчастого колеса у власному магнітному полі. Вони простіші, але спрацьовують тільки при досягненні автомобілем певної швидкості (3-7 км/год). Цього недостатньо для роботи багатьох систем — ASR, EDS і ESP (антипробуксовка, розподіл гальмівних зусиль), якими АБС розширено в сучасних машинах.

Активні працюють як датчики Холла, зчитуючи кількість обертів багатополярного (магнітного) або сталевого імпульсного — кілець. Їхні сенсори реагують на найменші рухи, на відміну від індуктивних, працюють за мінімальних швидкостей. Електронний датчик, що використовує анізотропний магніторезистивний ефект (AMR) — найсучасніший прилад, який використовується в гальмівних системах.

ABS — надійна і довговічна система, з одним «але». Саме перетворювачі є в ній слабкою ланкою. Причиною тому не конструктивні особливості, а місце їх встановлення. Зазвичай зубчастий вінець або імпульсний диск закріплені на обертових частинах (ШРКШ, барабан, диск). А датчик АБС — там, де розташована маточина колеса, тобто, в близькості до дороги. Таке місце встановлення висуває підвищені вимоги до стійкості цих деталей. Вони не повинні боятися ні вологи, ні бруду, ні навіть легких ударів. Згодом якість приладів погіршуються, і вони виходять з ладу.

Основні несправності датчика системи ABS

Причин виходу вимірювачів з ладу кілька: забруднення, обрив проводів, руйнування внаслідок розгерметизації, коротке замикання. На працездатність датчиків ABS можуть впливати ламання в інших вузлах системи: пошкодження вінця або проблем із блоком управління. Для того, щоб зрозуміти, що стало причиною виходу системи з ладу, необхідно провести діагностику.

Читайте: Як відновити пластик у машині власноруч — 4 придатні поради

Як діагностувати несправність датчика АБС

Найбезперечніший симптом — лампочка жовтого кольору з відповідним написом на панелі приладів. Якщо індикатор ABS з'являється довше, ніж на 6 секунд, не засвічується під час повороту ключа запалювання, короткочасно спалахує або блимає під час руху — все це говорить про існування проблем у системі. Також про них свідчить відсутність ефекту АБС: скрекотіння і віддачі в педаль. Тут треба мати на увазі, що перевіряти працездатність гальм доцільніше не на сухій, а на мокрій або слизькій поверхні.

Найкраща перевірка датчиків АБС — діагностика за допомогою сканера. Для цього достатньо якісного блютуз-адаптера на основі чіпа ELM327 і хорошої програми в смартфоні або планшеті. Це найкращий спосіб дізнатися стан всієї системи, оскільки перевірити блок АБС теж не буде зайвим.

Як перевірити працездатність датчика ABS

Сканер не завжди допомагає. Діагностичне обладнання OBD-II працює тільки на автомобілях випуску після 1996 року, до того ж часто не знається на кодах помилок конкретного колеса. Особливо це стосується індуктивних, яких більшість. Вихід — перевірка датчика АБС такого типу в ручному режимі. Надійніше це зроблять фахівці автосервісу. Але за наявності вільного часу і мінімального досвіду проведення обслуговування автомобіля, у водія вийде продіагностувати прилади самостійно.

перевірити датчик абс

Перед цим необхідно виключити причини несправності системи АБС, пов'язані із суміжними вузлами. Вони можуть бути пов'язані:

  • З перегоранням запобіжників, що відповідають за ланцюг антиблокувальної системи;
  • виходом з ладу електронного блоку управління системою;
  • люфтом у підшипнику маточини;
  • з ламанням в гальмівних циліндрах;
  • обривом проводів, що йдуть до вимірювачів.

Усі ці компоненти необхідно виключити шляхом огляду. Якщо все гаразд, можна перейти до того, як перевірити датчик АБС. Почати потрібно з підготовки робочого місця: вивісити колесо або колеса автомобіля; знайти місце, куди «приходить» роз'єм перетворювача і від'єднати його. Перевірку можна здійснювати за допомогою осцилографа і мультиметра (тестер).

Варто знати: Як вибрати каністру для бензину — 6 ознак якості

Перевірка за допомогою осцилографа

Така методика дає більш точний результат. Рекомендується перевіряти активні прилади АБС. Якщо осцилографа немає в наявності, на заміну йому можна використовувати ноутбук зі спеціально завантаженою програмою або деякі моделі позаштатних бортових комп'ютерів, що мають таку функцію. У цих випадках точність буде дещо гіршою, але теж цілком прийнятною.

Способів аналізу два: порівнювальний та графічний. Рекомендується провести обидва для повноти картини.

В обох випадках потрібно під'єднати осцилограф до роз'ємів вимірювача. Потім кроки різняться.

Спосіб
Покрокові дії
Порівнювальний

1. Прокрутити колесо з частотою понад 2 об/с.
2. Простежити за коливаннями на екрані приладу, за можливості сфотографувати або зробити знімок з екрана.
3. Повторити кроки 1-2 для другого датчика на тій самій осі автомобіля.

Збіг амплітуд коливань на зображеннях свідчитиме про справність обох перетворювачів

Графічний

Колесо потрібно прокручувати повільно (близько 0,2 об/с), стежачи за графіком.

Амплітуда і частота коливань повинні зростати зі зростанням обертів. Ніяких піків, що явно вибиваються, різких стрибків і/або провалів. Їхня наявність свідчитиме про несправність АБС або деформацію зубчастого/магнітного колеса

Слушні поради: Як вибрати зарядний пристрій для авто акумулятора — 11 підказок

Як продзвонити датчик ABS тестером

Початкові кроки перед перевіркою мультиметром аналогічні попередній методиці: так само потрібно зняти колесо, роз'єм з проводами та очистити перетворювач АБС. Ця діагностика теж проводиться у два етапи:

Що робити?
Як робити?
Перевірка опору

Перед тим, як продзвонити АБС, мультиметр треба перевести в режим омметра. Нормативне значення опору для конкретної моделі авто можна знайти в Інтернеті. У середньому, воно має становити 0,5 - 2,0 кОм. Показник не повинен змінюватися при прокручуванні колеса.

Якщо опір нижче нормативного — прилад несправний. Близько або дорівнює нулю — є міжвиткове замикання в його котушці. Прагне до нескінченності — можливі обриви проводки або котушки.

Перевірка напруги

Другим кроком буде перемикання мультиметра в режим вольтметра постійного струму (DC).

Потрібно увімкнути запалювання і прокрутити колесо. При обертанні не більше обороту на секунду напруга робочого вимірювача має становити 0,25-0,50 V і бути стабільною. В іншому разі ймовірні проблеми з електричним колом або самим приладом

На замітку: Як заощадити на бензині: 5 робочих порад

Як самостійно замінити датчик АБС

У разі, якщо прилад несправний або вселяє підозри, ремонту він не підлягає, необхідна заміна датчика. Демонтаж і встановлення приладу під силу людині з мінімальними слюсарними навичками. Знадобляться прості інструменти: ключі, молоток, домкрат, щітка і ганчір'я. Ось алгоритм дій:

  1. Від'єднати роз'єм АБС, звільнити весь його дріт.
  2. Підставити домкрат під штатне місце поруч із потрібним колесом.
  3. Під діаметрально протилежне встановити упори.
  4. Якщо знімається переднє колесо, витягнути ручник.
  5. Підняти домкрат і зняти колесо.
  6. Відкрутити та зняти вимірювач.
  7. Встановити новий, укласти його проводку.
  8. Поставити колесо, опустити домкрат.
  9. Затягнути колесо.
  10. Приєднати роз'єм перетворювача.

Після цього необхідно здійснити тестову поїздку та перевірити роботу антиблокувальної системи. Якщо змін не відбулося, і вона досі несправна, звернутися на СТО.

Діагностика і навіть ремонт такої складної деталі, як АБС, цілком доступна навіть пересічному автовласникові. Достатньо лише мати нескладний набір інструментів, вільний час і бажання. Нагородою за витрачені сили буде впевнене гальмування і безпека.

Пізнавальна стаття: Як вибрати компресор для авто: 6 головних параметрів

Коментарі
Залиште коментар