Під час роботи двигун автомобіля виділяє багато тепла. Антифриз, циркулюючи в системі охолодження, відводить його і запобігає перегріванню. Якби не він, під час морозів у системі охолодження замерзала б вода і пошкоджувала радіатор або інші елементи. Антифриз не замерзає за низьких температур, забезпечуючи роботу системи навіть у люту холоднечу.
У охолоджувальної рідини (ОР) у складі спеціальні добавки, що запобігають появі іржі в радіаторі, насосі та патрубках. Він не дає накопичуватися сольовим відкладенням на внутрішніх стінках системи охолодження, що допомагає зберегти її ефективність і продовжити термін служби.
На що звернути увагу під час вибору охолоджувальної рідини для автомобіля
В інструкції до автомобіля вказується тип охолоджувальної рідини, рекомендований для певної моделі. Дотримуються цих рекомендацій. Важливо переконатися, що він підходить для металів, з яких виготовлені деталі системи: алюмінію, міді або сталі.
Розділяють кілька типів під час вибору антифризу:
- G11: мінеральний, підходить для старих автомобілів. Ефективний, але помічено наявність осаду, що випав, який погіршує ефективність системи.
- G12 і G12+: органічні, з поліпшеними антикорозійними властивостями. Підходять для сучасних автомобілів.
- G13: екологічний, на основі гліцерину. Використовується в сучасних авто з високими вимогами до охолоджувальних рідин.
- Гібридні антифризи (HOAT): змішані склади для машин, яким потрібен універсальний захист.
Як підібрати антифриз на доливання: колір не завжди вказує на тип або властивості рідини, частіше це маркетинговий захід. Якщо доливати, потрібно придивитися, що колір нового антифризу збігається з уже залитим. Не варто змішувати різноколірні рідини, це загрожує хімічною реакцією та утворенням осаду. Коли не знаєте, який залитий у ваше авто, краще повністю злити стару рідину і замінити її на нову, відповідну.
В основі ОР етиленгліколь або пропіленгліколь. Етиленгліколь дешевший, але токсичніший. Пропіленгліколь екологічніший і безпечніший. У складі також перевіряють наявність антикорозійних, антикавітаційних і антинакипних добавок. Бажано купувати перевірені бренди (Liqui Moly, Castrol, Prestone, Felix тощо), а не дешеві підробки. Не буде зайвим перевірити у продавця сертифікат якості.
У скарбничку знань: Як залити присадку у двигун — корисні поради та рекомендації в 7 розділах статті
Тосол і антифриз — у чому відмінності
Часто тосол і антифриз сприймаються як одне й те саме. Насправді це не так. Різниця в їхньому складі, властивостях та історії створення.
Тосол — це торгова марка охолоджувальної рідини, розробленої в СРСР 1971 року. Назва походить від абревіатури «ТОС» (Технологія Органічного Синтезу) і закінчення «ол» для надання наукового звучання. Антифриз — загальний термін для позначення охолоджувальних рідин. Це міжнародна назва, яка охоплює безліч їхніх видів.
В основі тосолу — етиленгліколь. Добавки неорганічні: силікати, фосфати, борати. У нього застаріла технологія виробництва, менш ефективна в захисті від корозії. Антифризи на основі етиленгліколю або пропіленгліколю. Містять органічні та гібридні присадки, які краще запобігають корозії та утворенню накипу. Бувають різних типів (G11, G12, G13), і всі вони відповідають сучасним стандартам.
Тосол служить 1-2 роки, оскільки неорганічні присадки швидко втрачають свою продуктивність. Термін служби антифризу залежить від типу:
- G11 — 2-3 роки.
- G12/G12+ — до 5 років.
- G13 — 5+ років.
Тосол підходить для роботи в діапазоні температур від -40 °C до +110 °C. У антифризів краща схильність до екстремальних температур, особливо за високих навантажень. Тосол підходить для старих машин із системами охолодження з чавуну і сталі. Згубно впливає на алюмінієві деталі. Антифризи безпечні для алюмінію та інших матеріалів, що використовуються у двигунах сучасних автомобілів.
Під час вибору тосолу зазвичай впадає в око синій або блакитний колір. Антифриз — залежно від типу: зелений, червоний, помаранчевий, жовтий, що не завжди вказує на його склад і властивості. Тосол дешевший через застарілу технологію виробництва. Антифриз дорожчий, оскільки ефективніший і довговічніший.
Читайте: Рейтинг 10 моторних олив — синтетичних і напівсинтетичних
Класи охолоджувальної рідини: таблиця
Охолоджувальні рідини класифікуються на різні класи, які визначають їхній склад, властивості та застосування. Основна класифікація прийнята відповідно до німецького стандарту VAG (Volkswagen-Audi Group):
Маркування |
Склад |
Барвник |
Термін служби |
Застосування |
G11 |
Неорганічні присадки |
Синій, зелений |
2-3 роки |
Старі авто (чавунні двигуни) |
G12 |
Органічні |
Червоний, рожевий |
До 5 років |
Сучасні авто (алюмінієві двигуни) |
G12+ |
Гібридні (ОАТ) |
Червоний, пурпурний |
До 5 років |
Універсальне |
G12++ |
Гібридні (НОАТ) |
Помаранчевий, червоний |
До 7 років |
Преміум авто, високі навантаження |
G13 |
Гліцерин, органічні |
Жовтий, фіолетовий |
До 10 років |
Екологічні та сучасні автомобілі |
G11 створюють захисну плівку на поверхні металевих деталей, запобігаючи корозії. Знижують теплообмін через утворення плівки.
G12 забезпечують селективний захист, діючи тільки на ділянках корозії. Не утворюють плівки, що покращує теплообмін.
G12+ у комбінації органічних і неорганічних присадок (гібридна технологія). Поєднують переваги G11 і G12, захищаючи від корозії та від кавітації. З поліпшеними теплообмінними властивостями й довговічністю.
G12++ з поліпшеною гібридною формулою (HOAT — Hybrid Organic Acid Technology), що посилює захист від корозії, кавітації та перегріву.
G13 відповідають найвищим вимогам щодо теплопровідності та захисту від корозії.
Чи впливає колір охолоджувальної рідини на якість
Колір охолоджувальної рідини не впливає на її якість і характеристики. Він слугує для візуальної ідентифікації, ніж для визначення складу або ефективності. Два антифризи одного кольору від різних виробників можуть мати різний склад і властивості. Однак забарвлення допомагає на око оцінити стан антифризу.
Чистий, яскравий відтінок вказує на свіжість. Помутніння, зміна на коричневий або іржавий свідчать про забруднення, знос добавок або іржу в системі охолодження.
Пізнавальна стаття: Чи можна змішувати моторні оливи — 7 аргументів «за» і «проти»
Чи існує різниця між антифризом для дизельного двигуна і бензинового двигуна
Існує різниця між антифризом для дизельного і бензинового двигуна. Вона пов'язана з вимогами, які висувають ці мотори до системи охолодження. Дизельні двигуни працюють при підвищених тисках і температурах. Генерують більше тепла через високу компресію повітря та інтенсивне горіння палива. Схильні до кавітації (утворення бульбашок газу в рідині), що може пошкодити металеві поверхні, особливо в ділянці циліндрів. Бензинові двигуни працюють за менших навантажень, ніж дизельні, їхня система охолодження менш вимоглива.
Охолоджувальна рідина для дизельного двигуна містить добавки, що запобігають кавітації. Це особливо важливо для моторів з мокрими гільзами циліндрів, де бульбашки можуть руйнувати металеві поверхні. Часто використовується технологія HOAT (Hybrid Organic Acid Technology), яка поєднує якість присадок — органічних і неорганічних. Для вантажівок і дизельних двигунів великого об'єму іноді додаються спеціальні інгібітори корозії та антипінні добавки.
Для бензинових двигунів достатньо антифризу з органічними присадками (OAT) або гібридної технології (G12, G12+). Ці рідини захищають від корозії та перегріву. Дизельні двигуни часто працюють у важких умовах, тому швидше «виробляють» антифриз, потрібна часта заміна і контроль складу. Бензинові мотори довше зберігають властивості охолоджувальної рідини, якщо антифриз підібраний правильно.
Варто знати: Чим промити систему охолодження в автомобілі — 8 кроків в інструкції
Як самостійно замінити антифриз у машині
Що знадобиться:
- Нова ОР, рекомендована виробником автомобіля.
- Місткість для зливу старої рідини, зазвичай каністра на 5-10 літрів.
- Рукавички й захисні окуляри (антифриз токсичний).
- Воронка для заливки.
- Дистильована вода (для промивання системи, якщо необхідно).
- Інструменти: викрутка, ключі (залежно від конструкції автомобіля).
Працюють у провітрюваному місці, уникаючи контакту антифризу зі шкірою та очима.
- Автомобіль має бути вимкнений, а двигун — холодним, щоб не обпектися.
- Підіймають капот, переконуються, що є доступ до радіатора і бачка з охолоджувальною рідиною.
- Відкривають кришку радіатора і розширювального бачка для усунення вакууму. Це дозволить рідині витікати швидше.
- Знаходять зливний кран або пробку на радіаторі. Зазвичай він розташований у нижній частині. Підставляють тару для збору рідини.
- Відкручують пробку і дають рідині повністю стекти.
- Зливають антифриз із двигуна. На деяких авто передбачена зливна пробка на блоці циліндрів.
- Якщо система сильно забруднена або при переході на новий тип антифризу, промивають її дистильованою водою: заливають замість ОР.
- Запускають двигун, дають йому попрацювати 10-15 хвилин.
- Зливають воду, як і старий антифриз. Повторюють процедуру доти, доки вона не стане чистою.
- Готують новий антифриз. Якщо він концентрований, розводять дистильованою водою в пропорції, зазначеній виробником (зазвичай 1:1).
- Заливають ОР, використовуючи лійку, заповнюють радіатор і розширювальний бачок до позначки «MAX».
- Запускають двигун, дають йому попрацювати 10-15 хвилин на холостому ходу. Після прогрівання мотора спостерігається втрата рівня охолоджувальної рідини. Її доливають до потрібної позначки.
- На деяких авто є клапан для видалення повітря. Якщо його немає, дають двигуну попрацювати з відкритою кришкою радіатора, поки не зникнуть бульбашки.
- Закривають кришку радіатора і розширювального бачка. Дивляться, щоб не було витоків зі зливних отворів і з'єднань.
- Старий антифриз здають у пункт приймання хімічних відходів, він токсичний.
Перевіряють рівень охолоджувальної рідини через кілька днів. Він може трохи впасти через вихід повітря, що залишилося.
Вибір антифризу для автомобіля впливає на працездатність двигуна і системи охолодження. При правильному підході вдасться уникнути перегріву, корозії та інших наслідків. Своєчасна заміна збільшить термін служби мотора і дасть стабільну роботу за будь-якої погоди.
На замітку: Як вибрати пилосос для машини — 7 слушних порад