Акумулятор — найбільш «невдячна» деталь автомобіля. Він працює лише кілька секунд на день, коли обертає колінчастий вал перед пуском ДВЗ. Весь інший час батарея приймає зарядку, і все одно цього часто буває замало. Нерідко, в найвідповідальніші моменти, АКБ відмовляється видавати струм.
Замість привітного дзижчання стартера водій або чує звук мотора, що ледве прокручується, або клацання втягувального реле. Або, того гірше, спостерігає згасні лампочки на панелі приладів. Тим часом уникнути неприємної ситуації можна досить просто. Достатньо вчасно зарядити акумуляторну батарею за допомогою зовнішнього зарядного пристрою.
Типи зарядних пристроїв для автомобільних акумуляторів
Принцип роботи всіх зарядок для АКБ авто приблизно однаковий: підняти рівень заряду акумуляторної батареї автомобіля, збільшити щільність електроліту. Мета зарядки — не тільки повернути акумулятору робочий стан, а й допомогти уникнути незворотних процесів. Вони неминуче виникають при зниженні напруги на клемах батареї нижче певного рівня. Регулярна зарядка за допомогою стаціонарного пристосування оптимізує роботу і значно подовжує термін служби АКБ — аж до кількох років.
Щоб зрозуміти, який зарядний пристрій для автомобільного акумулятора кращий, розглянемо кілька типів.
Трансформаторні зарядні пристрої
Тип приладів, який з'явився найпершим. Усередині трансформаторного ЗП знаходиться магнітний стрижень з щільними шарами дротяної обмотки. Ця перевірена часом конструкція об'єднує функції понижувального трансформатора і випрямляча — пристрою, яким обладнано більшість побутових приладів. Наприклад, телевізори, музичні програвачі тощо. Але в них вони вбудовані, а для зарядки АКБ необхідний зовнішній блок.
Принцип дії зарядок трансформаторного типу простий. Вони знижують напругу з 220 В (або, в рідкісних випадках, 110 В) у споживчій мережі будинків і гаражів до 12 В (як варіант — 6 В або 24 В). У мережі транспортного засобу і перетворюють змінний струм на постійний.
Переваги трансформаторних ЗП
|
Відчутні мінуси |
1. Регулювання струму, 2. швидкий і повільний режими заряджання, 3. надійність, 4. висока ремонтопридатність, 5. низька вартість |
|
Однак за сукупністю якостей трансформаторні зарядні пристрої, як і раніше, популярні для зарядки автомобільних акумуляторів.
Читайте: Як вибрати тент для автомобіля — 8 ключових аспектів
Імпульсні зарядні пристрої
Інша назва — інверторні. Принцип роботи цього типу ЗП істотно відрізняється від попереднього. Струм тут також випрямляється, але при цьому ще й фільтрується. Замість явного зниження напруги, інвертор перетворює її в невеличкі імпульси високої частоти (звідки й назва). Вихідна напруга не постійна і залежить від прогалля (тобто тривалості) кожного з імпульсів.
Для роботи цього типу приладів не потрібен важкий магнітний сердечник і котушки дроту. Головною перевагою імпульсних зарядних пристроїв вважають легку вагу і компактний вигляд.
Плюси
|
Мінуси |
1. Варіанти режимів зарядки; 2. можливість повністю автоматичної роботи; 3. універсальність; 4. оптимізація процесу зарядки шляхом поділу на стадії; 5. захист від неправильної полярності й замикання; 6. захист від перегріву, закипання і перевантажень АКБ; 7. перехід у режим очікування після закінчення процесу; 8. незалежність від напруги в мережі (110/220 В) |
|
Зарядні пристрої цього типу найкраще підходять для акумуляторів сучасного типу (гелеві, AGM тощо). А також для відновлення класичних свинцево-кислотних батарей, в яких уже почався процес сульфатації (поступового покриття заряджених електродів сірчанокислим свинцем).
Пуско-зарядні пристрої
Принцип роботи схожий з трансформаторним типом. Однак крім зарядки ПЗУ здатні короткочасно видавати високий пусковий струм для пуску двигуна внутрішнього згоряння. Від них можна прикурити автомобіль, коли ДВЗ потрібно запустити терміново і немає часу на тривалий процес. Такі прилади мають дві функції:
- Зарядка акумуляторних батарей малим струмом (аналогічно ЗП з трансформатором).
- Видача високого струму (від 100 А і більше), необхідного для роботи автомобільного стартера в реальному часі.
У пуско-зарядних пристроїв багато додаткових опцій, схожих на ті, якими оснащені імпульсні ЗП: автоматичний режим з відключенням наприкінці заряджання, контроль струму і напруги, захист від неправильної полярності й перевантажень, контроль АКБ. Залежно від потужності та сфери застосування розрізняють три класи ПЗП:
- Побутові. Розраховані на короткочасну видачу струму і зарядку АКБ для невеликих транспортних засобів. Мають менше «фішок», але при цьому легші, компактніші й дешевші.
- Професійні. З розширеним діапазоном значень струмів, зарядки та пускового. Оснащені надійними захисними системами. Ідеальні для використання водіями-новачками, але підходять також для досвідчених.
- Комбіновані. Найбільш просунутий і багатофункціональний клас. Такі ПЗП можуть працювати з будь-якою технікою, включаючи легкові, вантажні авто, трактори та іншу спецтехніку. Це важкі, габаритні прилади, часто оснащені коліщатками для переміщення. Використовуються на станціях техобслуговування, автобазах, великих стоянках і в інших подібних місцях.
До слова: Як правильно прикурити машину — 9 кроків
Бустери
Вони ж джамп-стартери (від англійського jump starting car — прикурити автомобіль). Ця група не є саме пускозарядними пристроями, оскільки допомагає здійснювати тільки пуск шляхом короткочасної подачі високого струму. Являють собою павербанк збільшеного розміру, оснащений крокодилами для підключення до АКБ.
Через свою малу місткість (зазвичай набагато меншу, ніж в автомобільного акумулятора) не підходять для підзарядки. Однак зі своїми плюсами у вигляді компактності та автономності. Більшість джамп-стартерів поміщаються в сумку або бардачок. Бустер можна зарядити, під'єднавши його в прикурювач за допомогою дроту від смартфона.
Як вибрати зарядний пристрій для авто акумулятора
Не секрет, що чимало автомобілістів під час купівлі аксесуарів для свого авто зазвичай керуються двома принципами: або «як у сусіда/друга/колеги», або «якомога більше функцій за якомога менші гроші». Обидва ці підходи неправильні. Зарядний пристрій, який добре показав себе для одного типу автомобілів, може бути неефективним за інших параметрів авто або акумулятора.
І поготів немає сенсу шукати максимальну кількість опцій і при цьому ще й економити. Краще зосередитися на якості збірки та на тому функціоналі, який частіше може стати в пригоді. Перед тим, як вибрати зарядний пристрій для автомобільного акумулятора, потрібно звернути увагу на його характеристики та особливості експлуатації.
Тип акумулятора
WET
Це не абревіатура, а перше слово англійського терміна. Wet cell batteries, дослівно «акумулятори з мокрими комірками», — найпоширеніший, класичний тип. У нас такі АКБ називають рідинними або кислотно-свинцевими, оскільки пластини таких батарей частіше виконані зі свинцю. А електролітом для них виступає розчин сірчаної кислоти в дистильованій воді.
Wet-акумулятори діляться на кілька класів.
Сурм'янисті (Sb) — найперший тип АКБ, нині застарілий. Називається так через великий вміст у пластинах сурми, 5-7%. З одного боку, вона стабілізує свинець, а з іншого — прискорює процес випаровування. Воду доводиться постійно доливати, тому такі батареї також називають обслуговуваними або MF (Maintenance Free). У продаж цей тип раніше часто надходив сухозарядженим.
Малосурм'янисті (також Sb або Pb/Sb) — вміст сурми в них лише 2-4%. Мають широкий спектр застосування завдяки своїй невибагливості. Воду в них потрібно заливати рідше, за це їх називають малообслуговуваними. Гібридні (Са+) також відносять до малообслуговуваних, але у них інший тип будови. Пластини позитивних електродів малосурм'янисті, негативні — вкриті кальцієм, що дає змогу ще приблизно у 2 рази знизити витрату дистильованої води.
Кальцієві (Са/Са) — у цих АКБ решітки обох полюсів покриті кальцієм, що зводить виділення газів і википання води практично до нуля. Їх називають необслуговуваними.
Оскільки wet-батареї зустрічаються найчастіше в автомобілях і в торговельній мережі, пропозиції зарядних пристроїв для таких акумуляторів найпоширеніші. Їх можна заряджати будь-якими типами ЗП — трансформаторними та імпульсними. Авто з кислотними АКБ без проблем можна запускати за допомогою пуско-зарядних пристроїв.
EFB
Enhanced Flooded Battery, покращений рідиннонаповнений акумулятор працює за тим самим принципом, що і WET, але його вдосконалено. Свинцеві пластини потовщені й поміщені в плівку з мікроволокна, що дає змогу їм завжди бути вологими та затримувати на поверхні активні компоненти. Характеристики терміну служби, кількості глибоких розрядок на порядок вищі, ніж у кислотних. EFB займають проміжне положення між класичними рідинними АКБ і наступними типами (AGM, GEL). Їх, також, як і WET, можна заряджати трансформаторними ЗП.
AGM акумулятори
Принцип їхньої дії добре описує розшифровка англійської назви. Absorbent Glass Mat перекладається як «абсорбівні мати зі скловолокна». Усередині таких АКБ теж є кислота, але нею просочені пористі вставки. У AGM-батарей низка плюсів перед класичними WET:
- Більша місткість при однакових габаритах;
- більша втричі розрахункова кількість циклів заряд/розряд;
- посилений на 30% пусковий струм при негативних температурах;
- збільшений термін служби (10 років замість 3-4);
- повна герметичність корпусу;
- стійкість до вібрацій і переворотів;
- швидкий спосіб зарядки;
- відсутність окислення клем;
- мінімальна схильність до сульфатації.
Мінусами AGM можна вважати збільшену вагу завдяки більшій кількості пластин, високу ціну і чутливість до перезаряду. Останній пункт особливо важливий. Перезаряджена батарея через свою герметичність може спучитися, що спричинить руйнування корпусу. Тому для заряджання акумуляторів AGM бажано обирати ЗП, у яких виключено можливість надлишкового заряджання, а саме — імпульсні.
GEL
Гелеві акумулятори — логічне продовження АГМ. Тільки замість просоченого волокна тут використовується гелеподібний електроліт. За багатьма параметрами GEL перевершує не тільки WET, а й AGM:
- Витримують до 500-700 циклів заряд/розряд проти 200-300 у «матових»;
- мають найнижчий показник саморозряду;
- не бояться глибокого розряду;
- нормально працюють за низьких температур;
- дрібні пошкодження корпусу не викликають витоку електроліту.
Мінуси GEL-батарей — низький порівняно з іншими типами стартовий струм через конструкцію. А також ще більша, ніж в AGM, острах перезарядження. Крім того, що спучування може призвести до їхнього вибуху, перезаряджання гелевих акумуляторів може також зруйнувати їхні пластини. Цей тип АКБ також необхідно заряджати тільки імпульсними зарядними пристроями.
LiFePO4
Літій-залізо-фосфатна АКБ є різновидом літій-іонних акумуляторів, що широко застосовуються у всіх сферах. Так само як і у двох попередніх типів, їхній корпус герметичний, вони не потребують обслуговування. Плюсами літієвих АКБ є високий стартовий струм навіть за низького рівня заряду і ще більша кількість циклів заряд/розряд. Мінуси — вогненебезпечність LiFePO4, вони легко спалахують при механічних пошкодженнях або при перегріванні. Перезаряд або підвищений вольтаж можуть призвести до повного виходу батареї з ладу без можливості відновлення. Таким чином, тут теж актуальне використання автоматичного зарядного пристрою.
Застосування останніх трьох видів АКБ більш виправдане в екстремальних умовах або на високотехнологічних машинах з частими пусками. Це мотоцикли, водна техніка, автомобілі з системою «старт/стоп» і електрокари. Однак протипоказань для використання їх для звичайного легкового авто немає. Важливо лише правильно їх використовувати, зокрема, заряджати.
В тему: Як правильно заряджати акумулятор автомобіля — 8 послідовних кроків
Місткість акумулятора
Один із головних параметрів, на які потрібно звертати увагу під час купівлі зарядного пристрою. Щоб якість і час зарядки були оптимальними, рекомендується купувати ЗП, потужність якого становить близько 10-20% від місткості батареї. Якщо в гаражі кілька машин або існує можливість купівлі АКБ або авто трохи більше, зарядку краще взяти із запасом.
Як вибрати потрібний струм заряду
Повсюдно вважається, що струм має становити 1/10 від місткості акумулятора, наприклад, 6 ампер для батареї в 60 А/год; 7,5 А — для 75 А/год тощо. Але для більш повної й детальної зарядки починати можна з менших струмів — 2-3 А. Особливо, якщо йдеться про обслуговувані або малообслуговувані акумулятори. Якщо хочете заряджати такі АКБ в ручному режимі, варто купити трансформаторні ЗП з мануальним регулюванням.
Контроль рівня заряду
Просунуті типи батарей (GEL, AGM та інші) не люблять високої напруги під час заряджання. Потрібно обов'язково співвідносити їхні вхідні параметри з вихідними даними ЗП. У імпульсних зарядок часто багато режимів, серед яких можна знайти потрібний.
Функція десульфатації
Дозволяє видаляти сульфатні відкладення на пластинах, що виникають при глибокому розряді та/або тривалому простої АКБ. Принцип — у чергуванні струмів заряду і розряду. Найчастіше така опція в імпульсних ЗП.
Режим заряджання за низьких температур
У мороз місткість АКБ знижується, потрібна температурна компенсація — висща зарядна напруга. Але в міру нагрівання її необхідно буде знижувати. Якщо відсутня можливість заряджати батарею в теплому приміщенні, бажано купити ЗП з такою функцією. Це можуть бути імпульсні та трансформаторні пристрої.
Варто знати: Як заощадити на бензині: 5 робочих порад
Функція збереження останніх налаштувань
Така опція дозволяє зберегти параметри останнього сеансу зарядки в пам'яті ЗП до трьох варіантів. Корисно і зручно, коли доводиться часто заряджати один і той самий акумулятор або аналогічні. Найчастіше пам'ять налаштувань присутня в дорогих інверторних зарядках — там, де є дисплей та інша електроніка.
Отже, який зарядний пристрій для АКБ вибрати? Потрібно виходити з параметрів батареї, враховуючи можливість майбутнього апгрейду, а також умови, в яких найчастіше доведеться працювати приладу. Правильно підібраний ЗП подовжить життя акумулятора і дасть змогу уникнути неприємних моментів, пов'язаних з відмовою автомобіля під час пуску.
Слушні підказки: Як відновити пластик у машині власноруч — 4 слушні поради